12 مهر 1391

ارتباط انرژی‌روانی با رفتار مطالعه

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
3

ارتباط انرژی‌روانی با رفتار مطالعه

ارتباط انرژی‌روانی با رفتار مطالعه

جام جم آنلاین: كارل یونگ، روان‌شناس و پژوهشگر قرن نوزدهم برای آن كه كاركرد انرژی‌روانی را توجیه كند، مفاهیمی را از فیزیك كسب كرد. این مفاهیم به عنوان سه اصل در علم فیزیك مطرح است؛ اصل اضداد، هم‌ارزی و آنتروپی. با استفاده از این اصول می‌توان نقش انرژی‌گذاری روانی را در رفتار مطالعه و یادگیری توجیه كرد.

نیروگذاری روانی در واقع انرژی‌روانی گسترده در زندگی است. زمانی كه فرد مقدار زیادی از انرژی‌روانی خود را در فكر یا احساس یا موضوعی خاص صرف می‌كند، گفته می‌شود كه آن فكر یا رفتار دارای ارزش روانی زیادی است و می‌تواند بر رفتار و زندگی شخص تاثیر فراوانی داشته باشد؛ مانند كسب مدال المپیك برای یك ورزشكار.

مقایسه سه اصل فیزیك با انرژی‌روانی:

اصل اضداد:

در فیزیك بر قطبیت‌ها اشاره دارد؛ مثل گرما در برابر سرما. این اصل در مورد انرژی‌روانی نیز صادق است. هر میل و احساسی، ضدخود را دارد. در واقع این تعارض و قطبیت‌ها، برانگیزنده اصلی رفتار و تولیدكننده انرژی‌روانی است. هر چه تعارض بین قطبیت‌ها آشكارتر باشد، انرژی تولیدشده بیشتر خواهد بود.

اصل هم‌ارزی:

این اصل به صرفه‌جویی انرژی اشاره دارد. طبق این اصل، انرژی مصرف‌شده برای به وجودآوردن یك حالت، از بین نمی‌رود، بلكه به بخش دیگری منتقل می‌شود. اگر ارزش روانی در موضوعی ضعیف یا ناپدید شود، انرژی به جای دیگر روان منتقل می‌شود. مانند دانش‌آموزی كه رشته تحصیلی خود را تغییر می‌دهد. نكته قابل توجه اصل فوق این است كه ارزش روانی موضوعی كه انرژی‌روانی در آن قرار گرفته است باید مطلوب یا جذاب باشد.

اصل آنتروپی:

این اصل به عمل مساوی‌كردن اختلاف‌های انرژی اشاره دارد. برای مثال، گرما از شیء داغ به شیء سرد منتقل می‌شود. توجیه این اصل در نیروگذاری روانی هم اینچنین است: اگر بین دو میل یا رفتار از نظر شدت فرق زیادی وجود داشته باشد، انرژی از آن كه قوی‌تر است به آن كه ضعیف‌تر است جاری می‌شود.

با توجه به فرآیند نیروگذاری روانی و ارتباط آن با اصول علم فیزیك می‌توان چنین نتیجه گرفت:

در فرآیند یادگیری و مطالعه هدف‌دار باید بدانیم كه تا رسیدن به اهداف تعیین‌شده با مجموعه‌ای از تضادها روبه‌رو هستیم و وجود این تضاد‌ها امری طبیعی است، باید خود را آماده روبه‌روشدن با آنها كنیم. در رفتار مطالعه هدف‌دار باید انرژی اصلی و تمركز خود را بر محتوای هدف معطوف كنیم. از صرف انرژی در اموری كه ما را از هدفمان دور می‌كند، خودداری كرده و انرژی را به هدف منتقل كنیم. ما در رفتار مطالعاتی و یادگیری‌های خود دارای نقاط قوت و ضعفی هستیم، با توجه به انرژی‌گذاری روانی می‌توانیم با حفظ نقاط قوت به بهبود نقاط ضعف با صرف زمان بیشتری بپردازیم و انرژی خود را به نقاط ضعف انتقال دهیم.

محمد قدری / مشاور آموزشی

تعداد مشاهده (1027)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "ارتباط انرژی‌روانی با رفتار مطالعه"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید